|

Cel Zawodowy czyli Jak zmienić pracę na lepszą

Dawno to było, kiedy pisałam ostatni artykuł na bloga. Wpadłam w wir krótkich przekazów typu post i newsletter, a tym czasem jest o czym pisać także dłużej. Niniejszy tekst jest tego dowodem.

Tematów jest dużo, które warto poruszyć, bo widzę jak dużo trudności sprawiają np.:

  • Jak zmienić branżę skoro w tej pracuję już długo?
  • Mam wrażenie, że metryka mi przeszkadza w zmianie pracy.
  • Jak określić cel zawodowy i czy przypadkiem nie zamknie mi on drzwi do potencjalnych pracodawców?
  • Dawno nie zmieniałem pracy i nie wiem jak się teraz odnaleźć.
  • Nie mam pojęcia jak napisać dobre CV, bo widzę, że moje się nie sprawdza.
  • Co robić gdy nie ma odpowiedzi od rekruterów?
  • Mam długoletnie doświadczenie, jednak trudno mi nazwać siebie ekspertem. Mam wrażenie, że nic nie umiem.
  • LinkedIn – wiem, że jest i są tam eksperci oraz menadżerowie. Mam tam profil, ale nie wiem jak dzięki tej platformie zmienić pracę.

Zacznijmy jednak od początku

Zacznijmy od tego co jest kluczowym punktem w zmianie pracy, czyli od celu zawodowego, a na większość postawionych pytań dostaniemy odpowiedź. 

Niby oczywiste jest, że bez celu trudno cokolwiek osiągnąć. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że jest to jedna z trudniejszych rzeczy do ustalenia przez osobę, która chce zmienić pracę.

Szczególnie trudne jest określenie celu dla kogoś, kto miał przerwę w zatrudnieniu lub ma doświadczenie zawodowe w różnych branżach.

Rodzi się często myśl, że: „umiem wszystko i nic” lub „inni, pracujący w jednej branży mają łatwiej” itd. 

Reasumując, niepewność swojej specjalizacji i brak wiary, a nawet brak zauważenia swoich kompetencji są bardzo częste.

Jakie skutki przynosi taka postawa?

Posłużę się przykładem.

Kiedy osoba, która myśli o sobie w kategoriach, które opisałam powyżej będzie chciała zmienić pracę podejmie najczęściej takie kroki:

  • zapyta znajomych, czy nie słyszeli o tym, że kogoś potrzebuje ich firma,
  • do swojego CV dopisze obecne miejsce zatrudnienia i będzie wysyłać odpowiedzi na oferty internetowe,
  • będzie odpowiadać na różne ogłoszenia (różniące się od siebie znacznie oczekiwanymi kompetencjami) z nadzieją, że zwiększa przez to swoje szanse na zatrudnienie.

Efekt?

  • Zero zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne.
  • Zero odpowiedzi od znajomych.
  • Kilkadziesiąt wysłanych CV i rosnąca frustracja.

Brzmi znajomo?

Wiele osób działa wg tego schematu. Co ciekawe, brak skuteczności opisanego postępowania powoduje, że dana osoba wysyła coraz więcej swoich CV i już nawet nie pamięta gdzie wysłała oraz na jakie stanowisko.

Tworzy się błędne koło NADZIEI I FRUSTRACJI

Tym czasem logiczne wydaje się, że jeśli obrana metoda nie działa, to zwielokrotnienie takich samych ruchów, również nie spowoduje innego efektu.

Wiesz dlaczego opisane działania nie są skuteczne? 

Oto kilka najczęstszych powodów:

  • kandydat nie wyróżnia się spośród innych,
  • rekruter nie widzi w CV powodu, dla którego miałby zaprosić tę osobę na rozmowę kwalifikacyjną,
  • dana osoba jest niezrozumiała – niekonkretna dla pracodawców jako kandydat na aplikowane stanowisko,
  • CV jest przygotowane w szablonie z internetu i wygląda tak samo jak dziesiątki innych,
  • aplikacje są odrzucane, ponieważ nie mówią o tym co konkretnie dana osoba może zapewnić firmie po zatrudnieniu,
  • ilość tekstu i sposób jego podania sprawiają, że CV jest ścianą tekstu, na którą rekruter nie ma czasu,
  • znajomi nie wracają z propozycjami, bo nie zadają sobie trudu o pytania szefa czy kogoś potrzebuje lub nie mają pewności co do tego, co ta osoba miałaby w tej firmie robić.

Wspólny mianownik

Wspólny mianownik dla powyższych problemów to BRAK wyznaczenia CELU ZAWODOWEGO.

Mając cel zawodowy:

  • dokładnie wiesz co chcesz robić i dlaczego,
  • z większą dokładnością jesteś w stanie określić z kim chcesz pracować, czyli wiesz do jakich firm możesz aplikować,
  • CV jest konkretne i zredagowane tak, by było jasne jaką masz specjalizację oraz jakie problemy rozwiążesz po zatrudnieniu,
  • zaraz po otworzeniu CV rekruter wie w czym się specjalizujesz, a Twoje CV jest łatwe do przeczytania w całości, w bardzo krótkim czasie,
  • skupiasz się w aplikacji tylko na tych kompetencjach, które są ważne z punktu widzenia stanowiska na które aplikujesz, 
  • rozmawiając ze znajomymi mówisz konkretnie jakiej pracy szukasz,
  • łatwiej Ci pozyskać nowe kontakty i zbudować wartościowe relacje pod kątem przyszłości zawodowej, bo wiesz jaką znajomość zainicjować,
  • profil na LinkedIn jest przygotowany i prowadzony spójnie z Twoim celem zawodowym (mówi o Twoim potencjalnym pracodawcy lub kontrahencie, czyli jakie problemy dla niego rozwiążesz),
  • masz okazję wykazać się wiedzą w konkretnej dziedzinie poprzez merytoryczne komentowanie postów na LinkedIn oraz publikowanie własnych,
  • możesz dołączyć do społeczności skupionej wokół tematu Twojej specjalizacji i poszerzyć swoją perspektywę oraz być na być na bieżąco z trendami,
  • możesz wejść we współpracę z kimś na zasadzie uzupełnienia Waszych kompetencji
  • itd.

Korzyści z jasno określonego celu dalszej kariery jest dużo, a wg mnie jest kluczowy jest fakt, że

Wiesz co, jak i z kim chcesz dalej robić

Rezygnacja z części swoich pomysłów na rzecz jednego, który jest spójny z Twoimi potrzebami i adekwatny do możliwości, otwiera Ci drzwi, które by się nie otworzyły gdybyś był niekonkretny w swoim przekazie.

Pracując z klientami widzę jak niełatwo im określić cel. Widzę jednocześnie jak określenie celu zawodowego ułatwia decyzję o podjęciu działań, które w rezultacie są skuteczne i dają satysfakcję.

Brzmi sensownie?

Dam Ci jeszcze jeden dowód na zasadność określenia celu zawodowego i skoncentrowaniu się na nim.

Zysk

Dowód nosi nazwę: ZYSK

Tak właśnie, konkretny zysk chce mieć pracodawca obsadzający konkretny etat.

Biznes musi się opłacać, a zatrudnione osoby mają ten zysk wypracować. Każdy w swoim obszarze ma zadanie dołożyć swoją określoną część do wypracowania wyniku.

Oczywiste?

W takim razie zadbaj o to, by Twój potencjalny pracodawca wiedział, że opłaca mu się zapłacić Ci za Twoją pracę. Mówiąc wprost, uargumentuj wiarygodnie, że jesteś w stanie utrzymać swoimi wynikami, swoje stanowisko pracy. 

Żadne stanowisko pracy nie powstałoby w firmie, gdyby nie było biznesowo uzasadnione. Czemu zatem nie często myślimy o tym podczas gdy jesteśmy w roli kandydata??

Pokaż swoją ekspertyzę

Pokaż jakie problemy rozwiążesz (ile zarobisz lub zaoszczędzisz dla firmy), podaj argumenty (swoje doświadczenie i osiągnięcia) i… zobacz co się stanie.

Ty sprawdź, a ja napiszę to teraz… Będziesz kandydatem pierwszego wyboru.

Dołóż do tego wykluczenie konkurencji (w taki sposób działasz gdy korzystasz z ukrytego rynku pracy), a zdobędziesz dobrą pracę za dobre pieniądze.

Sprawdzone metody

W takim podejściu pracuję z klientami, którzy chcą dokonać zawodowej zmiany. Prowadzę krok po kroku, pokazując co, jak i kiedy należy zrobić, by osiągnąć swój cel.

Moja PRACA z SENSEM jest programem stworzonym wyłącznie w oparciu o sprawdzone metody działania, by móc przeprowadzić realną zmianę w karierze.

To kurs dla osób, które naprawdę są gotowe zaangażować się w działania i nie liczą, że zmiana dokona się sama. 

Znasz z autopsji ten opis? ➡︎ Sprawdź co dostaniesz w programie.

Masz w sobie niepewność co do dalszej drogi zawodowej?  ➡︎ Zarezerwuj sobie termin bezpłatnej konsultacji (60 min.). Niezobowiązująca rozmowa pomoże Ci szerzej zobaczyć możliwości zawodowe i sprawdzić w jakim kierunku możesz pokierować swoją karierę.

Serdeczności,

Ania

Podobne Posty